Werkgroep knokt voor behoud muziekonderwijs in Pekela
Geplaatst: woensdag 18 april 2012 om 22:45 | Views: 5709
Auteur: Ingezonden bericht
PEKELA - In de gemeente Pekela is een werkgroep geformeerd die zich bezig is gaan houden met het onderzoek naar mogelijkheden om muziekonderwijs aan kinderen te behouden. Het gaat om lessen AMV en HaFaBra die nu nog wekelijks in de beide dorpshuizen door docenten van de muziek- theater- en dansschool Veendam/Pekela worden gegeven.
AMV wordt in Pekela sinds mensenheugenis gegeven door ‘meester’ Doewe Kraster uit Veendam. De kinderen volgen er theoretische- en praktische lessen. Ze leren noten lezen, ze zingen veel en ze leren eenvoudige instrumenten bespelen zoals tamboerijn, blokfluit, xylofoon en klokkenspel. Na de AMV kunnen de leerlingen naar gespecialiseerde lessen om bijvoorbeeld te leren piano spelen. Ook leerlingen van het combinatieorkest van Pekela maken gebruik van de muziekschool (harfa leerlingen). Nu Pekela zich als geldschieter terugtrekt stoppen de AMV lessen. Daarnaast komen de gesubsidieerde plekken die het combinatie orkest haar leerlingen kan aanbieden bij de Muziekschool Veendam te vervallen zodat de leerlingen dus aangewezen zijn op de veel duurdere particuliere lessen.
De werkgroep, die bestaat uit onder andere de directrice van de muziekschool (persoonlijke titel), een directielid van een Pekelder basisschool, de voorzitter van het projektfonds gemeente Veendam, Menterwolde en Pekela, leden van het combinatieorkest en ouders, is vorige week voor de derde keer bijeen geweest. Bij dit laatste overleg heeft de werkgroep zich, na rijp beraad, als enige doel gesteld te trachten voor Pekela in ieder geval de AMV lessen, als basisvoorziening in het muziekonderwijs, te handhaven. De fanfare zal zelf, in overleg met hun leerlingen, een oplossing moeten zoeken voor het continueren van de muzieklessen aan hun leerlingen.
De werkgroep is van mening dat jongeren de mogelijkheid moet worden geboden om op jonge leeftijd met muziek in aanraking te komen. Zo krijgen ze de kans om later zelf solistisch muziek te maken of in groepsverband te spelen bij plaatselijke korpsen, koren en/of bands. Bovendien levert muzikale ontwikkeling tevens een bijdrage aan de algemene, intellectuele en emotionele ontwikkeling. En zo wordt de leefbaarheid in Pekela bevorderd en gewaarborgd.
Voor de huisvesting van AMV lessen denkt de werkgroep een beroep te kunnen doen op de basisscholen van Pekela. Hiervoor is al een aantal scholen benaderd die hier positief op hebben gereageerd. De meeste scholen hebben, al dan niet in samenwerking met de muziekschool, ervaring met muziekprojecten opgedaan. Hierop voortbordurend presenteert een lid van de werkgroep een nieuw 2-jarig alternatief project ‘Muzikaal Pekela’. Dit project wordt uitvoerig besproken en de doelstelling van de werkgroep bepaald.
Het nieuwe muziekonderwijs zou in de vorm van naschoolse lessen AMV moeten worden gegoten en de basisscholen moeten worden ondersteund door leerkrachten van de muziekschool. Het combinatieorkest zou in dit nieuwe project ook een (grote) rol kunnen gaan spelen.
Het project zou kunnen worden gefinancierd door een bijdrage van de scholen, een bijdrage van de gemeente uit het budget voor Cultuurparticipatie, diverse fondsen, sponsoring en door inzet van uren door het combinatieorkest.
De komende tijd gaan enkele leden van de werkgroep het project ‘Muzikaal Pekela’ verder uitwerken.
Stemmen tellen....
Reacties
Er zijn nog geen reacties.Reageren
U kunt uw reactie straks activeren via een link, die u wordt toegestuurd via de mail. Vul daarom een juist adres in. Ter info: Het eerste deel van uw e-mailadres wordt bij uw naam vermeld. Bijvoorbeeld naam@... | ||
Uw naam | : | |
Uw emailadres | : | |
Bevestig emailadres | : | |
Reactie | : | |
Foto | : | You do not have Flash Player installed or your Flash Player is too old! Please install Flash Player 9 or higher. |
Houd me op de hoogte van reacties | ||
Schrijf me in voor de nieuwsbrief | ||