Gerry Hemsens Nederlands kampioen 750cc Classic Demo's

Foto: Facebook Gerry Hemsens

Geplaatst: vrijdag 24 november 2023 om 22:10 | Views: 9389

NIEUWE PEKELA - Gerry Hemsens is Nederlands kampioen geworden in de 750cc Classic Demo's. In 2014 werd hij dat ook al eens. Stichting Aanvullende Motorsport (SAM) organiseert historische racedemo’s voor motoren die buiten de reguliere circuit- en raceklassen vallen. Denk aan motoren van de wat oudere bouwjaren, youngtimers, semi-klassiekers ; merken als Laverda, Ducati, Moto Guzzi, Moto Morini, Aprilia, MV Agusta, Benelli, Buell, Triumph, Norton, BMW, Yamaha RD tweetakten, Honda CB750 of Yamaha XS650 enzovoorts. De bouwjaargrens van een racemotor bij SAM demoraces is 31-12-1987. Voor motoren die deelnemen aan de Endurance is de bouwjaargrens 31-12-1989. 

Foto: Facebook Gerry Hemsens

HISTORISCHE DEMORACES
Algemene informatie over de SAM demoraces

Het SAM-demoprogramma breidde zich binnen enkele jaren uit tot een seizoen-vullende wedstrijdkalender. Concurrentie met bestaande organisaties voor demoraces, daar gaat het niet om. Wél om startgelegenheid voor rijders van machines die buiten de kaders van de andere organisaties vallen.

Een ander tijdsbeeld
SAM toont het tijdsbeeld van de wegracewereld van de jaren zeventig en tachtig, tot en met de datum 31 december 1987. Destijds kenmerkte de wegracerij zich door inzet van productieracers en tot racer omgebouwde wegmotoren. Daarom voegde SAM eerst de 750 cc-klasse toe, vervolgens de Enduranceklasse en later de EVO-klasse. Voor motoren uit de periode vóór 1972 of lichtere cilinderinhoud blijft uiteraard altijd plaats. Aan de startlijn staan de traditionele inhoudsklassen. De 50 cc-125 cc en de 250 cc-350 cc sinds 2014 in een gezamenlijk klassement; voorts de 500 cc, de 750 cc, de EVO en de zijspannen.

Endurance-races
SAM begon met deze langeafstandswedstrijden in 2010, samen met de HIBRA, organisator van de racedemo’s te Aalsmeer. Een spannende en sfeervolle gebeurtenis, die nieuw publiek en nieuwe deelnemers trok. Sindsdien zijn er verscheidene van deze regelmatigheidsraces over langere afstanden verreden. Deze vorm van demoraces toont een deelnemersveld van motoren met een cilinderinhoud tot 1200 cc, vaak krachtige twee- en viercilinders van japanse makelij.

Plezier staat voorop
Wat is er nou uiteindelijk zo leuk aan al deze demo’s en endurances ? Het gaat niet om regels, klassen, indeling, prijzen winnen, maar vooral om betrokkenheid, toewijding en plezier voor iedereen. Voorop staat dus : samen bezig zijn met de historische machines.

Een demo in uw woonplaats?
Een vraag die op meerdere manieren kan worden beantwoord. Om de sfeer van de oude wegracerij te laten herleven, zijn sfeervolle locaties heel belangrijk. SAM is doorlopend op zoek naar dergelijke plekken. Cruciaal daarbij is lokale ondersteuning. Die wordt het beste gewaarborgd door een groep plaatselijke enthousiastelingen. Met als uitgangspunt het uitgebreide demodraaiboek kan SAM samen met hen zorgen voor een geslaagd historisch motorevenement, in of om hun woonplaats. Aan alles is gedacht : Aan welke eisen moet de baan voldoen ? Hoe ga je om met omwonenden en aanliggende bedrijven ? Hoe vraag je een vergunning aan ? Waar komt het rennerskwartier? Wie zorgt er voor baanofficials ? Et cetera ! In het uiterste geval neemt SAM al het denkwerk en alle klussen voor haar rekening. Maar hoe je het ook wendt of keert, een evenement staat of valt met één of meer lokale mensen die het plan ondersteunen. Dus heb je een idee of een plan, laat het ons weten !

OVERKOEPELENDE ORGANISATIES EN VERZEKERINGEN
Sam Motorsport is aangesloten bij motorsportbond MON. Daarmee worden de belangen van SAM en haar rijders verdedigd op nationaal en Europees niveau. Bovendien waarborgt SAM hiermee de rechten en plichten van rijders en bestuur. De uitgifte van race- en demolicenties is hiervan een voorbeeld. Met een goed en uitgebreid verzekeringspakket zorgt SAM voor afdekking van wettelijke aansprakelijkheid, persoonlijke ongevallen, repatriëring en rechtsbijstand. Dat pakket is verplicht en ingebouwd in de rijderslicenties en evenementenkosten.

Foto: Facebook Gerry Hemsens

Eerder verschenen:

De Onrust nu ook instructiemolen voor toekomstige molenaars
Meester Duiven krijgt eigen straat in Oude Pekela
Steun de Theo Thijssen-school en laat uw mailadres achter
Ontmoetingsplek voor Pekelder jongeren in dorpshuis De Kiepe
27 juli: Hervormde kerk Nieuwe Pekela haalt oud papier op
Jaren 80/90 feest in De Kiepe Nieuwe Pekela op zaterdag 27 juli
27 juli: GEEN Kledingbeurs voor de minima aan Holland Marsh 17D
Meester Menno Lesterhuis neemt afscheid van kindcentrum De Linde
Gemeente Pekela heeft een Adviesraad Sociaal Domein
Clockstede zoekt enthousiaste vrijwilligers voor activiteiten en begeleiding
Gezellige sfeer bij Tennisclub Nieuwe Pekela Open 2024
Directeur-juf Nineke Kupers neemt afscheid van Groen van Prinstererschool
60 jaar huwelijk Albert en Zwanie: ‘Zeg mor gewoon joa t is veuls te waarm…’
Pekela stopt met apart inzamelen van PMD en gaat van vier containers drie
Eerste vezelhenneplampen in werkkamer burgemeester Kuin van Pekela
Wat doet Pekela voor eenzame jongeren?
Burgemeester sluit drugspand aan Onstwedderweg Nieuwe Pekela
Zomeractiviteiten in Pekela: Avontuur en plezier voor de jeugd!
Openingstijden gemeentehuis Pekela in zomerperiode
Opsporingsbericht: Verloren nummerbordplaat

Reageren

Reacties lezen en schrijven is bij dit artikel niet mogelijk. U heeft geen [MijnPP-account].

4bm62ba5tflcqhb2ock911k5k6