Gerry Hemsens Nederlands kampioen 750cc Classic Demo's

Foto: Facebook Gerry Hemsens

Geplaatst: vrijdag 24 november 2023 om 22:10 | Views: 11030

NIEUWE PEKELA - Gerry Hemsens is Nederlands kampioen geworden in de 750cc Classic Demo's. In 2014 werd hij dat ook al eens. Stichting Aanvullende Motorsport (SAM) organiseert historische racedemo’s voor motoren die buiten de reguliere circuit- en raceklassen vallen. Denk aan motoren van de wat oudere bouwjaren, youngtimers, semi-klassiekers ; merken als Laverda, Ducati, Moto Guzzi, Moto Morini, Aprilia, MV Agusta, Benelli, Buell, Triumph, Norton, BMW, Yamaha RD tweetakten, Honda CB750 of Yamaha XS650 enzovoorts. De bouwjaargrens van een racemotor bij SAM demoraces is 31-12-1987. Voor motoren die deelnemen aan de Endurance is de bouwjaargrens 31-12-1989. 

Foto: Facebook Gerry Hemsens

HISTORISCHE DEMORACES
Algemene informatie over de SAM demoraces

Het SAM-demoprogramma breidde zich binnen enkele jaren uit tot een seizoen-vullende wedstrijdkalender. Concurrentie met bestaande organisaties voor demoraces, daar gaat het niet om. Wél om startgelegenheid voor rijders van machines die buiten de kaders van de andere organisaties vallen.

Een ander tijdsbeeld
SAM toont het tijdsbeeld van de wegracewereld van de jaren zeventig en tachtig, tot en met de datum 31 december 1987. Destijds kenmerkte de wegracerij zich door inzet van productieracers en tot racer omgebouwde wegmotoren. Daarom voegde SAM eerst de 750 cc-klasse toe, vervolgens de Enduranceklasse en later de EVO-klasse. Voor motoren uit de periode vóór 1972 of lichtere cilinderinhoud blijft uiteraard altijd plaats. Aan de startlijn staan de traditionele inhoudsklassen. De 50 cc-125 cc en de 250 cc-350 cc sinds 2014 in een gezamenlijk klassement; voorts de 500 cc, de 750 cc, de EVO en de zijspannen.

Endurance-races
SAM begon met deze langeafstandswedstrijden in 2010, samen met de HIBRA, organisator van de racedemo’s te Aalsmeer. Een spannende en sfeervolle gebeurtenis, die nieuw publiek en nieuwe deelnemers trok. Sindsdien zijn er verscheidene van deze regelmatigheidsraces over langere afstanden verreden. Deze vorm van demoraces toont een deelnemersveld van motoren met een cilinderinhoud tot 1200 cc, vaak krachtige twee- en viercilinders van japanse makelij.

Plezier staat voorop
Wat is er nou uiteindelijk zo leuk aan al deze demo’s en endurances ? Het gaat niet om regels, klassen, indeling, prijzen winnen, maar vooral om betrokkenheid, toewijding en plezier voor iedereen. Voorop staat dus : samen bezig zijn met de historische machines.

Een demo in uw woonplaats?
Een vraag die op meerdere manieren kan worden beantwoord. Om de sfeer van de oude wegracerij te laten herleven, zijn sfeervolle locaties heel belangrijk. SAM is doorlopend op zoek naar dergelijke plekken. Cruciaal daarbij is lokale ondersteuning. Die wordt het beste gewaarborgd door een groep plaatselijke enthousiastelingen. Met als uitgangspunt het uitgebreide demodraaiboek kan SAM samen met hen zorgen voor een geslaagd historisch motorevenement, in of om hun woonplaats. Aan alles is gedacht : Aan welke eisen moet de baan voldoen ? Hoe ga je om met omwonenden en aanliggende bedrijven ? Hoe vraag je een vergunning aan ? Waar komt het rennerskwartier? Wie zorgt er voor baanofficials ? Et cetera ! In het uiterste geval neemt SAM al het denkwerk en alle klussen voor haar rekening. Maar hoe je het ook wendt of keert, een evenement staat of valt met één of meer lokale mensen die het plan ondersteunen. Dus heb je een idee of een plan, laat het ons weten !

OVERKOEPELENDE ORGANISATIES EN VERZEKERINGEN
Sam Motorsport is aangesloten bij motorsportbond MON. Daarmee worden de belangen van SAM en haar rijders verdedigd op nationaal en Europees niveau. Bovendien waarborgt SAM hiermee de rechten en plichten van rijders en bestuur. De uitgifte van race- en demolicenties is hiervan een voorbeeld. Met een goed en uitgebreid verzekeringspakket zorgt SAM voor afdekking van wettelijke aansprakelijkheid, persoonlijke ongevallen, repatriëring en rechtsbijstand. Dat pakket is verplicht en ingebouwd in de rijderslicenties en evenementenkosten.

Foto: Facebook Gerry Hemsens

Eerder verschenen:

PJC stemt voor fusie – Damacota krijgt herkansing op 14 mei
Zaterdag 17 mei: Rommelmarkt op ventweg Zuidwendingerweg Nieuwe Pekela
Ingezonden bericht: Pekelder Mariska Gons loopt voor onderzoek naar MS
9 mei: Superbingo in de Kiepe Nieuwe Pekela
28 mei: Muziekvitaminen met de Molenzangers in MFC de Binding
Nieuwe ronde vitaliteit bij Zempo start 10 mei met introductieles
Defensie traint nachtelijke luchtlandingsoperaties in Noord-Nederland
Keuken met kookeiland steeds populairder
Drukbezocht Bevrijdingsfestival bij Siep&Co Oude Pekela: Muziek en saamhorigheid centraal
Molen De Onrust in Oude Pekela open tijdens Nationale Molendag op 10 mei
Pekelders vieren 80 jaar vrijheid met zonnige bevrijdingsfietstocht
Excelsior uit Nieuwe Pekela zorgt voor muzikale omlijsting bij indrukwekkende Bevrijdingsoptocht Alteveer
Classic Demo motorenspektakel in Nieuwe Pekela trekt veel bekijks
Waardige herdenkingsdienst en dodenherdenking Nieuwe Pekela
Oude Pekela herdenkt slachtoffers oorlogen tijdens indrukwekkende ceremonie
Stille herdenking in Boven Pekela: samen herinneren, samen gedenken
Repair Café van start in Nieuwe Pekela: geef kapotte spullen een tweede leven
Ingezonden bericht: Ter nagedachtenis aan Aaldrik Wijsbeek – een vergeten Pekelder held
Rood-wit-blauw versierde H.B. Hulsmanstraat Boven Pekela
VAN HARTE: Pascal Engels is 40 geworden en trouwt vandaag met Diana

Reageren

Reacties lezen en schrijven is bij dit artikel niet mogelijk. U heeft geen [MijnPP-account].

dst7htl44oe14bq61b11mepco6