Groningse gemeenten blinken uit in afhandeling e-mails
Geplaatst: dinsdag 16 augustus 2022 om 10:45 | Views: 3906
PEKELA - Gemeenten in de provincie Groningen beantwoorden vragen per mail het vaakst op tijd en laten vragen niet onbeantwoord. Dit blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten met e-mailafhandeling zijn getoetst op de aanwezigheid van e-mailadressen en contactformulieren op de website, ontvangstbevestigingen, reactietijd en het verplicht laten delen van persoonlijke gegevens. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.
In de provincie Groningen hebben negen van de tien gemeenten (90%) een e-mailadres op de website vermeld, wat aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde van 75%.
De gemeente Groningen is de enige gemeente binnen de provincie waar geen e-mailadres op de website staat vermeld. Via het contactformulier is het echter wel mogelijk om een eenvoudige vraag te stellen zonder verplicht onnodige informatie te moeten delen. Op het gebied van privacy levert dit dus geen barrières op.
De gemeenten Midden-Groningen, Westerwolde en Pekela verstuurden geen ontvangstbevestiging. Hierdoor komt het percentage gemeenten die geen ontvangstbevestiging sturen op 30%.
Op gebied van responstijd (op een eenvoudige vraag) presteert de provincie Groningen het beste van Nederland. Slechts 10% van gemeenten antwoordt niet binnen twee werkdagen op een eenvoudige vraag. Bovendien is er geen gemeente die na drie weken nog steeds niet had geantwoord.
De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op:
https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten/