Handtekeningen onder de Regio Deal Oost-Groningen

Geplaatst: maandag 13 juli 2020 om 15:50 | Views: 6157

Auteur: Gemeente Pekela

PEKELA - Op 10 juli zijn de handtekeningen onder de Regio Deal Oost-Groningen gezet. Rijksoverheid, provincie en gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties zetten daarmee samen de schouders onder de leefbaarheid in de regio. De afgelopen maanden is de oorspronkelijke aanvraag uitgewerkt tot het programma ‘Van leefbaarheid naar toekomstkracht’.

Uitwerken van het plan
De regio Oost-Groningen (Provincie Groningen en de gemeenten Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde) heeft een deal gesloten met het Rijk voor 30 miljoen euro. De helft van dit bedrag komt van de provincie en de gemeenten, de andere helft van het Rijk. In februari hoorde de regio dat ze de Regio Deal mocht sluiten en het programma kon gaan uitwerken. Daar was tot 1 juli de tijd voor, om de bijdrage vanuit het Rijk op tijd te kunnen reserveren. Na de zomer start de uitvoering van de Regio Deal. Het programma loopt vier jaar.

Het programma
Het programma richt zich op leren, werk en inkomen, gezondheid en woonomgeving. Vanwege de Corona-maatregelen is het op hoofdlijnen geschreven. De verdere uitwerking in projecten gebeurt samen met partijen in de regio. Wethouder Goziena Brongers (Stadskanaal) heeft vertrouwen in de uitvoering: ”Er ligt al een mooi breed programma met goede doelstellingen. Alle partijen willen nu vooral aan de slag.” Enkele projecten zijn al benoemd en gaan na de zomer van start. Het onderwijsproject Route Rubicon en het gezondheidsproject Gezonde Huiskamer worden uitgebreid over meerdere gemeenten in de regio. Ook worden energiecoaches opgeleid om inwoners te helpen bij het besparen op hun energierekening.

Hand erop, schouders eronder
Gedeputeerde Tjeerd van Dekken omarmt de in gang gezette beweging: “Ik zie dat organisaties en gemeenten elkaar opzoeken om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld scholieren goed voorbereid de regionale arbeidsmarkt op komen. Allemaal omdat de inwoners van Oost-Groningen dat dubbel en dwars verdienen.” De Regio Deal geeft een stevige impuls aan het versterken van de leefbaarheid in Oost-Groningen. Bijzonder aan deze aanpak is de brede samenwerking. De samenwerkende partijen zetten in op goede opleidingen, meer kans op werk, goede voorzieningen, het verbeteren van de gezondheid en het behouden van een mooie woonomgeving. Onderwijsinstellingen, zorgpartijen, bedrijven, overheden, woningcorporaties en werkleerbedrijven werken samen aan de totstandkoming van het plan en trekken ook in de uitvoering samen op.

Wat is een Regio Deal?
De Rijksoverheid wil de kracht van regio’s in Nederland versterken door samen regionale opgaven aan te pakken. Het gaat om uiteenlopende opgaven, zoals het verzilveren van de groeipotenties van regio’s, het aanpakken van sociaaleconomische achterstanden of het verbeteren van de fysieke leefomgeving. Dit kan met onder meer betere scholing, opleiding en meer werk voor de inwoners worden aangepakt. Rijk en regio maken over deze plannen afspraken in de Regio Deals. De looptijd van een Regio Deal is vier jaar.

Eerder verschenen:

Bezoekers van volle Georgskirche genieten van grensoverschrijdend concert in Weener
WSS viert 75-jarig jubileum met sportieve activiteiten en feestelijke avond
Hoera Sharon, 30 jaar! 🎉
Martin Haan wint Jelly Beansraadactie bij de CDA caravan op de Schutsemarkt!
Sterke start voor groeiend netwerk van bewonersinitiatieven
WSS-jubileumweekend in Oude Pekela feestelijk van start gegaan
Nieuwe wandelgroep voor korte afstanden van start in Oude Pekela
Gietvloeren in woningbouw: wat je moet weten voor je kiest
Lokale Evenementen vs. Digitaal Vermaak: Wat Kiezen Pekelders?
Veilig ondernemen centraal tijdens drukbezochte ondernemersbijeenkomst
Meneer Jager wint Patat Schnitzelwedstrijd van HSV De Beurs
Karttalent Noah Philips keert sterk terug na elleboogbreuk
Oude kluis op basisschool Groen van Prinsterer onthult historische schat
Veiligheidsdag 19 juni in Oude Pekela gaat niet door
Nieuw coalitieprogramma Pekela: Pekelder PVV, SP en CDA vormen coalitie
Bounce Back sluit succesvol seizoen af en richt vizier op EK in Praag
Eerste Fyzigo Jeugdvoetbaltoernooi bij VV Noordster Oude Pekela groot succes
Muziek, marktkramen en ontmoetingen maken Schutsemarkt Nieuwe Pekela compleet
Pekelder Andrea Groenhof-Weits vertelt op tv over Nationale Wandeluitdaging
Nieuwe Pekela; van bomenbuurt zonder bomen naar dorp met ballen

Reageren

Reacties lezen en schrijven is bij dit artikel niet mogelijk. U heeft geen [MijnPP-account].

i5vntjcq4ns3u0bgde9n0ajvd7