Stichting Peuterwerk: Uitgaan van wat kinderen kunnen!
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2016 om 18:45 | Views: 7205
Auteur: Tinten Welzijnsgroep
PEKELA / VEENDAM - Afgelopen maandag 10 oktober hebben alle peuterspeelzaalleidsters van Stichting Peuterwerk regio Veendam/Pekela hun certificaat behaald voor de cursus Reggio Emilia. Reggio Emilia is een pedagogische benadering van kinderen tot een jaar of 6 en gaat uit van wat kinderen kunnen, niet van wat kinderen niet kunnen. Deze visie voert Stichting Peuterwerk door op haar peuterspeelzalen en kindcentra in de regio Veendam/Pekela.
Op de peuterspeelzalen van Stichting Peuterwerk in de regio Veendam/Pekela, hebben de peuters en ouders al veel kunnen zien van de veranderingen. Met name de inrichting en het activiteitenaanbod is onder de loep genomen. Er wordt veel meer gespeeld met kosteloze- en natuurlijke materialen. Een mooi voorbeeld is het ontdekbord. Met knopjes, wielen, deurkrukken, rekenmachine die het ontdekkingsproces stimuleren.
Een school of kindcentra is een goede plek waar kinderen kunnen ontdekken en leren hoe de wereld in elkaar zit. Creativiteit is hierbij een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van kinderen. Onze Kindcentra zijn zo ingericht dat dat de kinderen zelf heel veel kunnen ontdekken en ondernemen. Onze leidsters documenteren veel van het spel van de kinderen. Ze maken foto’s, schetsen een beeld van de ontdekkingen en processen die ze bij de kinderen zien. Op deze manier leren ze de kinderen kennen en zien ze de individuele ontwikkeling van de kinderen.
Steeds meer onderwijsinstellingen halen hun inspiratie uit Reggio Emilia, waar 'de honderd talen van het kind' het uitgangspunt zijn. Deze pedagogische visie gaat ervan uit dat kinderen vanaf jonge leeftijd volledig in staat zijn om zich door middel van taal en materiaal te uiten. Niet alleen praten, maar ook bouwen, tekenen en schilderen zijn vormen van communicatie, ook hiermee kan een kind een volwaardig verhaal vertellen. Hierin is de gedachte dat veel kennis en vaardigheden al in het kind zitten en er spelenderwijs uit tevoorschijn komen en zo verder tot ontwikkeling komen.