Ouders zeer tevreden over peuterspeelzaalwerk
Geplaatst: maandag 17 augustus 2015 om 11:40 | Views: 2878
PEKELA - Uit een recente enquête, gehouden op 44 peuterspeelzalen in Groningen en Drenthe, blijkt dat ouders uitermate tevreden zijn over de peuterspeelzaal die hun kind bezoekt. Peuterwerk, een organisatie met 38 peuterspeelzalen in Pekela, Emmen, Stadskanaal en Veendam, voert iedere twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek onder ouders uit.
Dit jaar is het onderzoek uitgevoerd op alle speelzalen in de vier gemeenten waarin Peuterwerk actief. Ook de zes peuterspeelzalen in de gemeente Borger-Odoorn, gerund door welzijnsorganisatie Andes, namen deel. Van de 1400 ouders werkte zo’n 53% mee aan het onderzoek.
Hoge score voor ontwikkelstimulering en leidsters
Uit de enquête blijkt dat ouders dik tevreden zijn. Op een schaal van 1 tot 5 scoorde het peuterspeelzaalwerk gemiddeld een 4,2 qua algehele tevredenheid. De specifieke aandacht voor ontwikkelingsstimulering, een hoofdtaak van het peuterspeelzaalwerk, scoorde zelfs nog een beetje hoger: een 4,3. Absolute topper was de waardering voor de peuterleidster: deze scoorde een 4,5.
Ellen Bos, manager van Stichting Peuterwerk is blij met het resultaat: “We zijn natuurlijk trots op deze hoge score en de bevestiging dat ons werk en de leidsters gewaardeerd worden. Verder ben ik zeer content met de hoge score op aandacht voor de ontwikkeling van een kind, want dat is nou net wat de peuterspeelzaal onderscheidt van reguliere kinderopvang.”
Stijgende lijn
Nog blijer is Bos echter met de stijgende lijn die te zien is ten opzichte van twee jaar geleden: “Dat de tevredenheid ten opzichte van twee jaar geleden weer is toegenomen is voor mij het teken dat we op de goede weg zijn. Ons doel is om peuters spelenderwijs veel te leren, maar zelf zijn we kennelijk ook in staat om lessen te trekken uit ons handelen. Dat dacht ik al wel, maar het is toch fijn om dat ook in cijfers terug te zien!”
Lessen voor de toekomst
De specifieke resultaten per peuterspeelzaal worden de komende maanden besproken met de medewerkers en de oudercommissies. Hieruit komen weer verbeterpunten naar voren waar de organisatie de komende twee jaar mee aan de slag gaat. Bos: “ We hopen dan natuurlijk op een nóg hogere score, maar of dat mogelijk is? De ambitie is er in ieder geval.”