'Lezers willen intelligente regionale journalistiek, geen lifestyle gelul'
Geplaatst: maandag 16 februari 2015 om 14:00 | Views: 5414
PEKELA - Het opiniestuk van omroepvereniging VARA 'Joop/Opinies' bracht in december 2014 een stuk over de teloorgang van regionale kranten door overnames. Volgens historicus Han van der Horst biedt de teloorgang plaats aan échte lokale journalistiek op internet, zo ook voor Prachtig Pekela. 'Het betekent dat er ruimte ontstaat voor nieuwe initiatieven. Uiteraard zijn de dagen van de gedrukte media geteld. Het is trouwens veel te duur om een papieren medium in het leven te roepen dat je ook nog moet laten bezorgen. Tegelijk biedt het internet veel mogelijkheden om tot een multimediaal aanbod te komen waarbij je leestekst, radio en bewegend beeld combineert. Dat hoeft geen kapitaal te kosten. Je hebt er talent voor nodig, een beetje verstand van ICT-zaken en uithoudingsvermogen.', aldus Han van der Horst.
Han van der Horst kijkt met een kritische blik naar de nieuwswaarde van de regionale gedrukte kranten dat volgens Van der Horst afdankertjes worden van het Algemeen Dagblad. 'Het huis-aan-huisblad is geen alternatief. Dat is in veel gevallen meeverkocht aan de Persgroep: Wegener stuurde zijn huis-aan-huisbladen centraal aan met een geautomatiseerde opmaak en een veelal lullige inhoud die de betaalde kranten niet mag beconcurreren.' vindt Van der Horst.
Van der Horst vervolgt: 'Journalistieke ervaring komt er genoeg op de markt nu de Persgroep een nieuwe ontslagronde voorbereidt. Sponsors en adverteerders zijn in het lokale winkelcentrum te vinden. Bedenk wel: je kunt veel goedkoper zijn dan de advertentieloper van het lokale sufferdje. Hier zijn vier voorbeelden van waar ik op doel:
- Groninger Internet Courant
- Prachtig Pekela
- Vers Beton
- Pop Up TV
Lees het hele artikel van Han van der Horst op VARA's Joop/Opinies hier.
Bron: Joop/Opinies