Drie simpele stappen tegen identiteitsfraude
Geplaatst: maandag 16 februari 2015 om 12:30 | Views: 26777
PEKELA - Het aantal mensen dat slachtoffer wordt van identiteitsfraude neemt toe. Vorig jaar hebben ongeveer 800 mensen een melding van fraude met hun identititeit gedaan. Bij het vernieuwen van paspoort of identiteitskaart geeft de gemeente Pekela de brochure '3 simpele stappen tegen identiteitsfraude' mee, waarin gewaarschuwd wordt tegen deze vorm van fraude samen met handige tips om identiteitsfraude tegen te gaan.
Foto Typhone.nl als voorbeeld om je identiteit te beschermen
De brochure legt in heldere bewoordingen uit wat identiteitsfraude is, en wat men kan doen om identiteitsfraude te voorkomen.
'Identiteitsfraude, wat is dat? Een crimineel pleegt een strafbaar feit. Bijvoorbeeld oplichting, of valsheid in geschrifte. Om zelf niet herkend te worden, gebruikt deze crimineel documenten of gegevens waarmee hij/zij wordt herkend als iemand anders. Daarvoor kan jouw identiteit worden misbruikt. Jij krijgt van dat strafbare feit de schuld, omdat iedereen denkt dat jij het hebt gedaan', aldus de de gemeente en de rijksoverheid.
Met drie simpele stappen wordt de kans op identiteitsfraude veel kleiner:
1. Geef niet zomaar een kopie van je ID
Waarom? Vaak wordt om een kopie van je identiteitsdocument gevraagd. Dat gebeurt bijvoorbeeld in hotels, bij het huren van een auto of bij een telefoonabonnement. Met zo'n kopie kunnen onbekenden makkelijk fraude plegen. De schade is dan voor jouw rekening. De illegale handel in deze kopietjes is dus groot. Maak daarom je kopie minder bruikbaar voor criminelen.
Schrijf groot op de kopie dat het een kopie is, voor wie het is bedoeld en de datum. (Zie 1 op de foto).
Streep je Burgerservicenummer door. Alleen je werkgever, de overheid en de zorg hebben dit nummer nodig. Verder niemand. Je Burgerservicenummer staat ook in de strook onderaan! Ook hier doorstrepen. (Zie 2 op de foto)
2. Geef niet zomaar informatie over jezelf
Waarom? Vaak geef je informatie of een identiteitsbewijs. Soms aan iedereen, bijvoorbeeld op je Facebook-pagina of blog. Soms aan iemand die je vertrouwt, zoals je bank of een pakjesbezorger. Je informatie kan in verkeerde handen komen. Niet iedereen is wie hij zegt hij is. Vooral via e-mail en internet worden veel gegevens verzameld. Een virusscanner is niet genoeg. Pas op met wat je zelf geeft!
Geef nooit persoonsgegevens aan onbekenden. Ook niet als je bijvoorbeeld 'een prijs hebt gewonnen'. Reageer er ook niet op, want dan hebben ze bijvoorbeeld je naam en mailadres al te pakken.
Pas op met bekende personen of organisatie die iets ongebruikelijks vragen. Klopt het mailadres? Klopt het adres van de website?
Zet niet zomaar alles op internet. Zoals waar je woont, je geboortedatum, wat je achternaam is of je mailadres.
3. Pas op je papieren
Waarom? Veel post met gevoelige informatie wordt op papier bezorgd. Denk aan bankafschriften, loonbrieven, pincodes, passen en je DigiD-aanvraag. Veel bankrekeningen zijn geplunderd doordat je onbedoeld toegang geeft tot deze identificatiemiddelen en informatie. Computers worden gelukkig meer beveiligd. Maar we vergeten informatie op papier te beschermen.
Bescherm je brievenbus tegen posthengelen. Zorg voor een slot op je brievenbus en monteer een stevige borstel achter de klep.
Versnipper of verscheur documenten met persoonsgegevens. Doe ze dus niet zomaar in de vuilniszak of bij het oud papier.
Kassa- en PIN bonnetjes niet weggooien of laten liggen. Ze bevatten vaak je naam en bankrekeningnummer.
Meer tips? Wil je weten wat je moet doen als je denkt dat je slachtoffer bent? Zie www.overheid.nl/identiteitsfraude.