Leren vanuit stamgroepwerk op Jenaplanschool St. Willibrordus én in Japan!

Geplaatst: dinsdag 30 maart 2021 om 17:55 | Views: 7938

Auteur: Marion Setz - Directeur Jenaplanschool St. Willibrordus

OUDE PEKELA - Op onze jenaplanschool werken we veel met stamgroepwerk, samen het leven leren. We werken vanuit de wereld om ons heen aan de vakgebieden zoals rekenen en taal. Het stamgroepwerk over ‘de duif’ is zelfs in Japan bekend geworden afgelopen week. Onderstaand artikel, geschreven door Freek Velthausz, staat op de Japanse site voor onderwijs. 鳩│イエナプラン・オランダからの声 (honnoki.jp)

Klik HIER om het artikel op de Japanse site te bekijken.

Bent u enthousiast geworden en nieuwsgierig naar onze school, vraag dan gerust een rondleiding aan.

Duif


Stil eens… Ssst….
Wat hoor ik toch?...
Het lijkt wel geritsel…
De kinderen in de onderbouw van jenaplanschool St-Willibrordus in Oude Pekela zijn in rep en roer. Er is geritsel. Waar komt dat nu vandaan? Wie doet dat?
De kinderen zien dat net buiten het lokaal een duif een nest heeft gemaakt. Iedereen gaat naar buiten en kijkt.

ちょっと静かにして、、、シーッ、、、
何の音だろう? 何かゴソゴソしているみたい、、、
アウド・ペーケラという町にあるセント・ウィリブロルドゥス・イエナプランスクールの低学年クラス、デニス先生、クリスタ先生、リナ先生が担当しているクラスの子どもたちが騒ぎ出した。確かにゴソゴソという物音が聞こえる。音はどこから来ているんだろう。一体誰だ、そんな音を立てているのは? 子どもたちは、教室のすぐ外側で一羽の鳩が巣作りをしているのを見つけた。他の子どもたちもみんな一斉に外に飛び出して、様子を見に行った。

En dan begint het. De stamgroepleiders gaan met het thema duif aan de slag. Ze vertrekken bij dat wat er speelt in de groep, wat de kinderen bezig houdt. Alles wat ze nu gaan doen is te herleiden naar het thema duif. Hardop stellen ze zichzelf en daarmee de groep vragen: “Zitten er eieren in het nest? Hoeveel eieren dan? Hoe oud is moederduif? Enz. enz. Belangrijk is het daarbij dat de juffen zelf zo nieuwsgierig is dat de kinderen dat ook worden. Nieuwsgierigheid is besmettelijk.

こんな風にして、この学びは始まった。デニスとクリスタとリナの3人のグループリーダーたちは、鳩というテーマを取り上げることにした。3人のグループリーダーたちは、そのグループで起きていること、子どもたちの関心が集まっていることから出発することにした。3人の先生たちがやらなければならないのは、 子どもたちの学びを、鳩というテーマに集約していくことだ。3人は自ら声に出してこう問いかけ、それからグループの子どもたちに問いかけていきます。「巣には卵があるのかしら?」「あるとしたら何個ぐらい?」「母鳥は何歳ぐらいなの?」などなど。大切なのは、この作業を通して、グループリーダーである先生たち自身が好奇心に満たされていくこと、それを通して、子どもたちも好奇心でいっぱいになることなのだ。好奇心は感染する。

Ook in een jenaplanschool moeten er veel dingen. De kinderen moeten goed leren lezen en rekenen, goed met elkaar en de spullen om leren gaan, goed leren plannen, goed leren onderzoeken en nog veel meer. De taak voor de stamgroepleiders is nu dat ze de dingen die moeten in het thema weet te krijgen. Hoe krijg je bijvoorbeeld het lezen en rekenen in het thema duif? De kunst is nu dat de stamgroepleiders de kinderen verleiden om binnen het thema ‘duif’ bijvoorbeeld met taal en rekenen aan de slag te gaan.

イエナプランスクールでも、たくさんのことが起きなくてはならない。子どもたちは、読むこと、計算することが上手にならなければいけないし、お互いに対して尊重心を持って関わることや、学びに必要な道具を大切にすることも、自分でうまく計画を立てられるようになることも、探求の仕方も、もっともっと多くのことも学ばなければいけない。グループリーダーたちの役割は、こうしたこと全てが、そのテーマの中で起きるようにしていくことなのだ。例えば、鳩というテーマの中で、読みや算数をするにはどうすればいいか? デニスとクリスタとリナという3人の先生たちに期待されている巧みさとは、「鳩」というテーマの中で、例えば、国語、例えば算数の課題をどう組み込んでいけるかなのだ。

En dan moet je eens zien wat er allemaal in de groep gebeurt. Iedereen is in de ban van de duif. Alles vindt plaats binnen het thema. Natuurlijk gaat het over duiven. Hoe heet een mannetje, hoe een kleine duif, hoe ver kan ie vliegen, enz. Maar ook het leren lezen gaat nu over de duif. Iedereen is immers gemotiveerd, wil werken over de duif. Alle kinderen werken hard. Ze stempelen het woord duif. Maar ze gaan ook op woordenjacht: zijn er nog meer woorden met een d.

そしてさらに、そのクラスでグループの子どもたちに何が起きているかも見ていなければならない。どの子もすっかり鳩に夢中になっている。何もかもが、このテーマの中で起きている。もちろん、それは鳩に関することばかりだ。男の鳩のことはなんて呼ぶんだろう? 小さい鳩のことは? 鳩ってどれくらい遠くまで飛んでいけるのかな?などなど。 でも、読みの学習も、今は、鳩に関係づけられていなくてはならない。だって、どの子も今は鳩について学びたくて仕方がないという風にどう気付けられているわけだから。どの子もみんな一生懸命学んでいる。子どもたちは、鳩(Duif)という言葉を、アルファベットのハンコを使ってインクをつけて紙に押している。子どもたちは、言葉探しも始めたよ。Dから始まる言葉には、他にどんな言葉があるかなあ。

En dan het rekenen. Dat lukt de juffen ook goed. De kinderen gaan een duif namaken. Maar dan zo echt mogelijk. En dat betekent dat ze de namaak-duif ook net zo zwaar willen hebben als een echte duif: een halve kilo. Daaarom wegen ze eerst de klei af voordat ze er een duif mee gaan maken. De namaak-duif is zo net zo zwaar als een echte duif.

さて今度は算数だ。これも、グループリーダーたちは、上手い方法を考えだした。子どもたちは、一羽の鳩の模型を作ることにした。でも、できるだけそっくりにしたい。つまり、模型の鳩も、本当の鳩と同じぐらいの重さ、つまり500グラムぐらいにしたい。それで、子どもたちは、模型の鳩を作る前に、粘土を測ってみることにした。模型の鳩も本物の鳩と同じぐらいの重さになるようにね。

Zo zijn de kinderen in de groep hard aan het werk geweest. Ik denk dat de kinderen niet in de gaten hebben gehad dat ze aan het rekenen zijn geweest en met taal bezig geweest zijn. Dat gebeurt er wanneer je de ervaringen en belevingen van de kinderen tot startpunt van je onderwijs maakt. Stop met schooltje spelen en ga aan de slag met stamgroepwerk!

こんな風にして、このクラスの子どもたちは、本当に一生懸命勉強したんだ。子どもたちは、自分たちが、算数の勉強をしているとか、国語を学んでいるとは思っていなかったんじゃないかと思う。こんな風に子どもたちが一生懸命になるのは、教育が、子どもたちの経験や体験に基づいている時なんだ。 学校ごっこはもうやめにして、ファミリーグループワークに取り組もうじゃないか。

Freek Velthausz, schoolbegeleider

Eerder verschenen:

28 april: Buurtvereniging Rondom 't Veloat haalt oud papier op
24 april: Oud papier wordt opgehaald door Actiecomité Hervormde kerk
23 en 24 april: Inzameling oud papier bij Wedderwegkerk Oude Pekela
28 april: Voorleeshalfuurtje bij Groningse bibliotheken: ‘Ik ga bij Japie wonen’
30 april: Fortnite Marathon bij BiebLab van de Groningse bibliotheken
Focus verloskundigenzorg; FOCUS op veilige en empathische zorg voor moeder en kind
Cliëntenraad De Badde op zoek naar nieuwe leden
Wie doet er ook mee aan het verspreiden van Happy Stones?
Gezonde leefomgeving centraal in Lokaal Preventieakkoord Pekela
Peuterspeelzaal de Blokkendoos overgenomen door Tamariki Kinderopvang
Hoe gaat het met de vogels in Oude Pekela?
Gemeenteraad vergadert over stopzetten subsidie aan Pekelder tennisverenigingen
Burgemeester Kuin bezorgd over Covid-19 besmettingen in Pekela
VAN HARTE: Jeffrey Kuiper is 18 jaar geworden
Henk van der Vlag volgend seizoen trainer van 2e selectie van Damacota
Demonstratie tegen coronamaatregelen bij winkelcentrum de Helling
Eerste rij huizen aan Seringenlaan gesloopt
Stichting Vrienden Doppenactie zoekt inzamelpunt in Pekela
Afeer zet nieuwe stap in verduurzaming bestaande huisvesting
Maximum snelheid op N366 tussen Pekela en Alteveer naar 70 km/uur

Reageren

Reacties lezen en schrijven is bij dit artikel niet mogelijk. U heeft geen [MijnPP-account].

vjpu05krv2estf906dmq1arqv2