Groen grijpt om zich heen rond bruggen en sluizen van het Pekelder Hoofddiep
Geplaatst: maandag 7 augustus 2017 om 17:45 | Views: 17184
PEKELA - Het startsein tot renovatie van enkele bruggen in het Pekelder Hoofddiep is gegeven, maar is dit voldoende om het diep prachtig te houden. PrachtigPekela ging een kijkje nemen.
Op woensdag 21 juni 2017 vermeldde de site van de gemeente Pekela dat wethouder Jaap van Mannekes namens het college het startsein heeft gegeven voor de renovatie van drie bruggen in Oude Pekela. De werkzaamheden zijn gestart bij de Britanniaklap aan de Feiko Clockstraat in Oude Pekela.
Werkzaamheden
In mei 2017 heeft de gemeenteraad geld beschikbaar gesteld voor de renovatie van drie houten bruggen in Oude Pekela: Britanniaklap, Haansklap en Van Weringsklap. Er wordt gestart met de Britanniaklap. In december 2017 is de Britanniaklap klaar. Aansluitend aan de Britanniaklap worden de Van Weringsklap en Haanklap aangepakt. De werkzaamheden aan deze twee bruggen zijn eind 2018 afgerond.
Uitvoering
De werkzaamheden worden uitgevoerd door Wedeka Groen & Infra in opdracht van de gemeente Pekela. De werkzaamheden worden op locatie en in de werkplaats van Wedeka in Ter Apel uitgevoerd.
Prachtig Pekela bekeek een aantal andere bruggen. Over de technische staat daarvan kunnen we niets zeggen, hebben daar geen kijk op / verstand van. Wat wel opviel was, dat er aan de omgeving van de bruggen, en dan doelen we op de dukdalven, veel groen- en of onderhoudswerk vereist is. Ook de deuren en de kademuren van bijv. de eerste sluis zijn zeer slecht onderhouden. En iedereen weet: goed onderhoud betekent behoud!
‘Een dukdalf is een in het vaarwater staande zware paal of constructie waar vaartuigen aan vastgelegd kunnen worden.
Een dukdalf was van oudsher een constructie van meestal vier houten palen of een staketsel voor een riviersplitsing, brug of sluis. Een dukdalf staat vaak aan het begin van het remmingwerk. Remming dient om schepen zonder schade aan het kunstwerk of averij aan het schip de versmalling van de waterweg in te geleiden. Hij kan ook gebruikt worden om een schip aan af te meren.
Tegenwoordig is het niet meer noodzakelijk dat hout wordt gebruikt voor de constructie. Een dukdalf kan ook van één of meer stalen buizen zijn gemaakt.
Een dukdalf kan worden omschreven als een compact remmingwerk, bestaande uit palen die onderling zijn verbonden en van bolders zijn voorzien.' (Bron: Wikipedia)
De foto’s spreken voor zich.