Hondenbelasting... wat zijn de plichten en waarom alleen honden?
Geplaatst: maandag 30 januari 2017 om 12:40 | Views: 13734
PEKELA - Nu de hondenbelasting in de gemeente Pekela met 20% zal worden verhoogd in 2017, komen de eigenaars van de viervoeters massaal in opstand. Een tegenprestatie vanuit de gemeente, ofwel een eerlijk argument voor de verhoging blijft uit. Maar is de gemeente wel verplicht voor een tegenprestatie, dan wel een eerlijk argument te geven voor een verhoging van de hondenbelasting? Het antwoord is nee. De opbrengst vloeit naar de algemene middelen en hoeft door de gemeente dus niet te worden gebruikt voor het bestrijden of opruimen van hondenpoep. Sterker nog: de gemeente kan naast het heffen van hondenbelasting óók de plicht opleggen dat burgers zélf de poep van hun hond opruimen.
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name van zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan. Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen. Tegenwoordig, begin 21e eeuw, wordt er dikwijls van uitgegaan dat de heffing van hondenbelasting is gerechtvaardigd teneinde de overlast van hondenpoep terug te dringen, vanuit het beginsel "de vervuiler betaalt". Er bestaat echter geen direct verband tussen de heffing en de kosten die een gemeente maakt om overlast tegen te gaan.
Waarom alleen honden?
Een veelgehoorde vraag is waarom er geen kattenbelasting wordt geheven, of voor andere huisdieren, bijvoorbeeld exotische of zeldzame dieren zodat het houden daarvan wordt ontmoedigd. Dit is omdat de Gemeentewet in art. 226 lid 1 alleen een belasting op honden expliciet noemt. Gemeenten mogen niet zonder wettelijke grondslag een belasting op andere dieren heffen. De volgende vraag is dan waarom geen andere dieren in art. 226 zijn opgenomen: dit is omdat de controle op het houden van andere dieren vaak lastig is en/of omdat andere dieren minder vaak worden gehouden dan honden. De kosten van het innen en controleren van de belasting kunnen dan hoger worden dan de opbrengst. Deze zogenaamde perceptiekosten zijn ook bij de hondenbelasting al vrij hoog, en sommige gemeenten heffen deze belasting daarom niet.
Tegenprestatie door de gemeente
De hondenbelasting is geen zogenaamde bestemmingsheffing. De inkomsten uit hondenbelasting vloeien naar de algemene middelen; de gemeente kan deze middelen naar eigen inzicht gebruiken. Tegenover de betaling van de hondenbelasting hoeft de gemeente dus geen rechtstreekse, aanwijsbare tegenprestatie te leveren, zoals (bijvoorbeeld) het ter beschikking stellen van plastic zakjes om hondenpoep op te ruimen. Voor het maatschappelijk draagvlak van de belasting is het evenwel raadzaam voor gemeenten om een zichtbaar 'hondenbeleid' te voeren zoals bijvoorbeeld de aanleg en het onderhoud van uitlaatplaatsen voor honden en maatregelen tegen hondenoverlast, bijvoorbeeld bij scholen en kinderspeelplaatsen.
Ergens in het midden zullen de gemeente en de hondenbezitters elkaar moeten vinden. De inkomsten uit hondenbelasting vloeien naar de algemene middelen, maar zoals gezegd voor het maatschappelijk draagvlak van de belasting is het evenwel raadzaam voor de gemeente om een zichtbaar 'hondenbeleid' te voeren.