Gasregiotoeslagen ondoorzichtig en niet meer van deze tijd

Geplaatst: dinsdag 12 april 2016 om 13:20 | Views: 4523

PEKELA / REGIO - Ons land telt zo’n 15.000 kilometer aan grote aardgasleidingen. Aan het transport van gas door deze leidingen betalen bijna alle huishoudens mee. Van oudsher volgens het motto: Hoe groter de afstand tot de aardgasvelden in Groningse Slochteren, hoe hoger de eigen bijdrage. Maar daar komt nu verandering in.

Een groeiend aantal energieleveranciers berekent de variabele gasregiotoeslagen niet meer door aan hun klanten of overweegt dat. Veelal is dat in het voordeel van consumenten. Van de dertig leveranciers in Nederland slaan Bas Nederland, DELTA Comfort, LEON Zeewolde, Robin Energie en Greenchoice de kleine 600 tarieven plat tot een gemiddelde, dat in de energieprijs voor de consument is verwerkt. Bas, LEON en Robin zijn weliswaar kleinere spelers, maar sinds kort hanteert ook prijsvechter energiedirect.nl één tarief voor alle gasregio’s. ,,En Essent overweegt het voorbeeld van onze dochter te volgen’’, meldt Essent-woordvoerder Ronald Sutmuller. Wellicht al in de loop van dit jaar neemt het energiebedrijf hierover een besluit, mede aan de hand van de ervaringen bij energiedirect.nl.

ONDOORZICHTIG
,,Het is ondoorzichtig en verwarrend dat energieleveranciers zelf mogen bepalen welke gasregiotoeslagen ze doorberekenen aan hun klanten. Zeker omdat de tarieven die ze op hun beurt zelf aan Gasunie betalen gewoon vaststaan’’, stelt Hans de Kok, directeur van (energie)vergelijkingssite Pricewise.
Energieleveranciers betalen middels zogenaamde exittarieven aan Gasunie voor het transport van het gas voor hun klanten. De hoogte van de exittarieven wordt bepaald door de afstand van de exitpunten tot de gasbron (Groningen). De ACM houdt toezicht op de bijna 600 verschillende exittarieven en publiceert jaarlijks tarievenbesluiten met maximumtarieven. ,,Dit zou het signaal moeten zijn voor Gasunie om de veelheid aan transporttoeslagen die zij doorberekenen aan de leveranciers te vervangen door één tarief, zoals in België.’’

‘NIET VAN DEZE TIJD’
Volgens De Kok is het niet meer van deze tijd om voor het gastransport naar mensen in Zeeland en Limburg veel meer te vragen dan aan mensen in Friesland en Groningen. ,,Ons gas wordt tegenwoordig niet alleen in Groningen gewonnen, maar komt ook van kleine Nederlandse gasvelden. Bovendien is gaswinning en transport een nationale aangelegenheid. Daar zou iedere Nederlander in gelijke mate aan moeten mee betalen, dan wel van profiteren. In de toekomst zal gas steeds minder vaak uit Groningen komen en steeds vaker uit andere bronnen in binnen- en buitenland.”
Bij de meeste leveranciers betaalt iemand uit Zeeland meer dan iemand uit Groningen, gemiddeld 20 euro per jaar. Bij een aantal leveranciers (o.a. Vandebron, NLE en Essent) is dit verschil zelfs meer dan 2,5 cent per m3 (eigen tarief transportkosten). Bij een gemiddeld verbruik van 1.600 m3 per jaar betaalt de Zeeuw dan zelfs ruim 40 euro meer dan de Groninger.

DOORSLUIZEN
Energiebedrijven hebben de vrijheid om consumenten andere toeslagen in rekening te brengen dan de regiotoeslagen, die ze zelf aan Gasunie moeten afdragen. Energiedirect.nl berekent per klant een kleine 6 euro per jaar aan transportkosten en hanteert dus geen regio-specifieke toeslagen meer. Veruit de meeste klanten van energiedirect.nl zijn hierdoor dus minder geld kwijt. ,,We halen er concurrentievoordeel uit’’, beaamt woordvoerder Sutmuller. ,,De keuze om het zo te doen hangt samen met onze keuze om met energiedirect.nl één van de goedkoopste leveranciers van Nederland te zijn.’’ DELTA, dominant in Zeeland, hanteert een gemiddeld consumententarief voor het heel Nederland, hetgeen gunstig is voor de Zeeuwse thuismarkt.

BETROKKEN
Greenchoice heeft de variabele toeslagen een tijd terug weggestreept. ,,Om onze klanten meer betrokken te krijgen bij duurzame energie hebben we een simpele, zeer inzichtelijke jaarnota gemaakt. Op één A4-tje. Daar past geen ouderwets tarievenstelsel bij’’, aldus woordvoerder Jurjen Algra. ,,Volgens ons is een totaalprijs voor gas precies hetzelfde als een all-in benzineprijs bij de pomp van - zeg maar - 1,35 euro. Daar laten ze de optelsom van brandstof, belasting en BTW ook achterwege.’’

GEMIDDELDE
Gemiddeld genomen rekent Greenchoice voor de transportkosten ietsje minder dan energiedirect.nl: ‘circa 5 euro’ per jaar per klant, zegt Algra. Dat bedrag staat dus niet vermeld op het jaaroverzicht, maar is - net als bij energiedirect.nl - verdisconteert in de gasprijs. ,,En desalniettemin zijn we concurrerend in de markt.’’
Voor meer informatie of commentaar bellen met Hans de Kok, managing director at Pricewise (06-48173610) of Ap van den Berg, senior public relations & communications strategist at Pricewise (06-53374715).

TOELICHTING TOESLAGEN:
Het beheer, de werking en de ontwikkeling van het landelijk transportnet voor aardgas is in handen van de Nederlandse Gasunie. Het bedrijf is eigendom is van de rijksoverheid. Consumenten draaien op voor de transportkosten van aardgas – via de energieleveranciers. Energiebedrijven mogen zelf bepalen hoe hoog de toeslag, verwerkt in hun gasprijs, uitpakt voor consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert de totale tariefstelling van gas voor consumenten en kan een maximumtarief bepalen. In de infographic staan de gemiddelde toeslagen per gasregio, die de leveranciers in rekening brengen. Dat is een ander bedrag dan de leveranciers moeten afdragen aan de Nederlandse Gasunie. De Gasunie hanteert een kleine 600 verschillende tarieven. De regiotoeslag is voor bewoners van Zeeland gemiddeld het hoogst. Die kan voor een tweepersoonshuishouden met een doorsnee jaarverbruik van 1600 kubieke meter aardgas oplopen tot bijna 25 euro per jaar. In Regio 4 (Friesland, Groningen, Flevoland en delen van Overijssel) wordt door de leveranciers geen toeslag bij het kale gastarief opgeteld. Consumenten betalen ieder jaar ook indirect geld aan de regionale netwerkbeheerders. Voor gas is dat ruwweg 150 tot 175 euro per jaar op de energierekening. Daarvan is zo’n 20 euro jaarlijkse transportkosten; de rest voor (het beheer en onderhoud van) de aansluiting en de transportcapaciteit op het netwerk. (uitleg bij de afbeelding boven de tekst)

Eerder verschenen:

VAN HARTE: Jeroen Kuiper is 45 jaar geworden!
Voorlichtingsmiddag over online veiligheid voor senioren in Oude Pekela
4 mei: Hervormde kerk Nieuwe Pekela haalt oud papier op
Palen geïnstalleerd om Unionbrug in Oude Pekela te beschermen
Creatieve leerlingen Dollard College tonen burgemeester kunstmaquettes
Twee inwoners van Pekela krijgen Nederlandse nationaliteit
27 april: Oranje Bevrijdingsconcert in de Binding
R.K. Jenaplan-Freinetschool St. Willibrordus viert 100 jaar Jenaplan
Gezellige bingomiddag van de Zonnebloem in MFC de Binding
5 mei: Classic demo races georganiseerd door Rijdend Motorsport Museum
Burgemeester Jaap Kuin zaagt Old Ambt Meubelen open
VV Damacota introduceert de Damacota (in)wisselbeker!
Ruim 250 wandelaars tijdens derde editie Roegbainder wandeltocht
1 juni: Feest voor kinderen bij seizoensafsluiting VV Damacota
Gezelligheid bij maandelijkse Muziek Vitaminen in MFC de Binding
CDA Pekela nodigt u uit de balans op te maken
Pekelders tonen hun geschilderde bruggen in winkelcentrum de Helling
Roegbainders glorieuze winnaar van Strijd om Pekels Goud
Muzikanten Excelsior trotseren kou tijdens buitenconcertjes
Kabelbaan, heksentoren of het zandhuis met tafel en kraan?

Reageren

Reacties lezen en schrijven is bij dit artikel niet mogelijk. U heeft geen [MijnPP-account].

bnr26c8geej352fip5ivusren5